Edukační program k výstavě Těšilx sem se sem uměleckého kolektivu Omlouvámesepardón
Září – listopad 2025
Lektorka: Ivana Sikulová Křížková
Edukační program pro starší žáky
Program začíná seznámením se s námětem výstavy, samotným uskupením Omlouvámesepardón a Galerií Dukla jako specifickým výstavním prostorem, který není neutrální, ale aktivně vstupuje do vnímání děl. Žáci se učí číst výstavu jako celek i jako soubor detailů, které spolu vedou tichý dialog.
Následuje skupinová práce zaměřená na vyhledávání jednotlivých detailů instalace. Pomocí papírového rámečku si žáci vybírají výseče z vizuálně bohatého prostředí výstavy. Tyto detaily slovně popisují a rozvíjejí z nich děj či příběh. Učí se zastavit pohled, pojmenovat to, co vidí, a domyslet to, co zůstává skryté.
Vybrané výseče poté žáci parafrázují pomocí kombinovaných výtvarných technik na papíře. Vytvářejí asambláže, pracují s koláží, malbou, kresbou i sprejem. Vznikají velkoformátové obrazy, ve kterých papírový rámeček nadále slouží jako formální i myšlenkové ukotvení. Žáci přenášejí fragment prostorové instalace do dvojrozměrného formátu a učí se pracovat s kompozicí i významem. Součástí programu je i práce s již nepotřebnými a recyklovanými materiály, jako je textil, igelit nebo mačkaný papír, z čehož vytvářejí asambláže. Přesto je kladen důraz na plošnou formu a vědomí finální adjustace. Program vrcholí společným zhodnocením a skutečnou výstavou vzniklých prací ve spřáteleném výstavním prostoru, kde si žáci vyzkouší roli vystavujících.
Edukační program pro mladší žáky
Mladší žáci se nejprve seznamují s tématem výstavy, uměleckým uskupením Omlouvámesepardón a Galerií Dukla jako místem, kde se může dít něco zvláštního a trochu tajemného. Program pracuje s představivostí, hrou a příběhem.
Děti ve výstavním prostoru vyhledávají loutky, zákoutí a průhledy. Zajímají se o to, kdo ve výstavě „žije“, co se děje za sklem a jaké příběhy se mohou skrývat v detailech instalace. Šuplíky plné drobných předmětů a „pokladů“ slouží jako zdroj inspirace i jako spouštěč fantazie.
V praktické části děti tvoří vlastní loutky s pohyblivými končetinami. Pomocí spojovacích nýtků vznikají postavičky, strašidla nebo zvířata s ohebnými částmi těla. Materiálem jsou odřezky kartonu, kousky látek a vlny. Tvorba je jednoduchá, ale otevřená osobnímu výrazu.
Závěr patří hře s hotovými loutkami a jejich přirovnání k těm výstavním. Děti si zkoušejí příběhy rozpohybovat, pojmenovat a sdílet. Výstava se tak na chvíli promění v jeviště a divák v aktéra.
Zpětná vazba Mgr. Pohlové Vlčkové, paní učitelky ze ZŠ Ostrava – Poruba, K. Pokorného k edukačnímu programu výstavy Těšilx sem se sem
„Ráda bych poděkovala lektorce z Galerie Dukla za skvěle vedený program pro děti z 5. tříd. Velmi srozumitelně a poutavě jim vysvětlila myšlenku celé výstavy – živě, s přirozeným nadšením a energií, která děti opravdu vtáhla.
Následná dílnička byla úžasná. Děti si vyráběly vlastní kartonové loutky s pohyblivými částmi, spojenými nýtky, a každou postavičku si ještě dotvářely kresbou a různými materiály. Vznikala zvířátka, fantazijní postavy i úplně originální výtvory. Bylo vidět, jak je tvoření baví a jak je lektorka svým přístupem motivuje.
Celá akce měla velmi příjemnou atmosféru a děti odcházely nadšené. Už se těší, až galerii navštíví i osobně a znovu se setkají s touto skvělou edukátorkou. Děkujeme za krásný a inspirativní zážitek!“